zaterdag 10 maart 2012

Voorbereiding SDR Fenne

Fenne is een meisje van 8 met spastische diplegie ten gevolge van een extreem premature geboorte (na net geen 29 weken zwangerschap geboren).

In April 2012 krijgt ze haar lang verwachte SDR operatie.
Haar ouders zijn onlangs naar Gasthuisberg geweest om allerlei praktische informatie hieromtrent te vergaren.
Bv. Je bent als ouders in Pellenberg welkom 's morgens tussen half 8 en 9.00 en dan 's middags tussen 12.00 en 21.00 u. Gewoon bezoek mag komen van 14.00 tot 20.00.
Wanneer ze aan't revalideren zijn, zijn de ochtenden ook heel druk, met kiné, positionering, school,...
In het begin van de revalidatie krijgt Fenne 2 x een half uur per dag kiné aan bed. Dat wordt dan steeds opgebouwd, tot 2 x een uur of langer.
Pas vanaf week 4 à 5 zal ze mogen oefenen in het rechtop zitten (2x een half uurtje per dag). Dit zal dan ook steeds verder worden uitgebreid.
De 1ste keer dat ze naar huis mag zal misschien met de ziekenwagen gebeuren.
Er werd ook verteld dat een ziekenhuisbed wel handig kan zijn, ook na die eerste 6 weken, omdat ze nog veel zal moeten liggen.
Een rolstoel zou ook nuttig zijn, omdat het nog lang zal duren voor ze wat afstanden kan stappen. Een looprek krijgt ze ook en dat zal op zijn minst een half jaar gebruikt moeten worden.
De kinderen zullen samen in de eetzaal eten, om het sociale contact te bevorderen.

Ik heb de kans nog niet gehad om Fenne zelf te ontmoeten en ik hoop dat het me lukt voor haar operatie, want ik zou heel graag een paar mooie portretjes van haar maken. Ik heb echter wel foto's van haar gezien en met haar mama gesproken. Fenne is echt een mooie, levenslustige meid waar je op het eerste zicht niets aan ziet. Mentaal is ze ook helemaal ok en ze zit in het gewoon onderwijs.

Ik ga proberen Fenne sporadisch op te volgens tijdens haar revalidatie.

Ik wens haar bij voorbaat ontzettend veel succes. Deze ingreep gaat haar leven een andere wending geven, in de positieve zin!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten