maandag 26 december 2016

De Tomatis-therapie in Atlantis: derde vakantie, dag 1 - Kerstvakantie

Hier zijn we dan weer. Dit is al onze derde vakantie die we aan de Tomatis-therapie spenderen.
Waar alle mensen in de vakantie lekker kunnen uitslapen en 'chillen' is het voor ons vroeg dag geblazen. Voor dag en dauw staan we op, maken ons klaar en reppen ons met tassen vol eten, drinken, speelgoed en spullen voor mama naar Atlantis in Sint-Truiden.

Men zou zich kunnen afvragen waarom we dit allemaal toch doen. Wel, dat is zo klaar als een klontje. Omdat het werkt.
Sinds de eerste keer in de grote vakantie is er bij Floran al heel wat veranderd. Nee, zijn emoties heeft hij nog steeds niet onder controle, maar hij denkt nu veel dieper na. Hij stelt heel veel in vraag. Hij neemt niet meer zomaar alles klakkeloos voor waar aan.
Dat is voor ons ook niet altijd even evident. Geef maar eens antwoord op een vraag zoals:
"Waarom zit ik eigenlijk op internaat? Waarom zit zus niet op internaat en ik wel? Ik zit niet in een rolstoel maar kan stappen, ik kan zelfstandig eten en drinken, ik kan mezelf aankleden, ik geef de geiten in de weide eten en ik kan me beheersen". (Nu, dat laatste, daar knelt het schoentje juist, maar dat kunnen we niet zeggen uiteraard).
Op zo'n moment zou het makkelijker zijn moest hij hier niet zo diep over nadenken. Dat brengt intense gevoelens teweeg.

Wat het bij Frauke al gedaan heeft is moeilijker te zien. Ik heb de indruk dat ze zich iets beter kan focussen en dat ze sneller hoort wat ik zeg. Ze is al iets meer 'aanwezig'. Ook heeft ze meer door. Zo heeft ze zelf ontdekt wie de Sint en de Kerstman eigenlijk vertegenwoordigt door nauwgezet te observeren en overal te goed te luisteren ;)

Dus ja... hier zitten ik dan maar weer, in de cafetaria, met de laptop en een boekje, te studeren. We kunnen er allemaal alleen maar beter van worden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten